Dura Vermeer kiest voor een Onboarding Game van UP Events

Interview – 3 januari 2020

Een tijdje geleden organiseerde UP Events een event voor Dura Vermeer op UP’s eigen locatie, in de Tuinen van West in Amsterdam. Het een prettige samenwerking, waardoor Dura Vermeer graag een op-maat-gemaakt onboarding spel met UP Events wilde ontwikkelen. Dura Vermeer daarbij een aantal specifieke wensen en doelen gesteld waar dit spel aan mocht bijdragen.

Zo helpt de Onboarding Game om nieuwe medewerkers een warm welkom te geven en snel wegwijs te maken binnen het bedrijf. “Wij willen ons onderscheiden met ons onboarding traject in onze branche”, zegt Rick Gouderjaan, HR-adviseur bij Dura Vermeer. Hij vervolgt: “Daarnaast wilden we onder andere hiermee onze strategische pijler ‘digitalisering’ binnen HR invulling geven.” Dura Vermeer kwam via via terecht bij UP Events. “Een collega, die eerder met UP heeft samengewerkt, was erg enthousiast”, aldus Rick.

Vlekkeloze samenwerking

Het samenwerken aan de productie van het spel is voor veel bedrijven nieuw, maar werkt perfect. Hierdoor kan de Onboarding Game volledig toegespitst worden op de wensen van het bedrijf. “De samenwerking verliep vlekkeloos. De begeleiding en instructies vanuit UP Events waren helder en duidelijk en de game is zeer toegankelijk en gebruiksvriendelijk geworden.” Dura Vermeer zou UP dan ook zeker aanbevelen aan andere bedrijven. “UP is to the point. Ze zijn goed in staat om onze wensen te vertalen in concrete ideeën en oplossingen. Ze zijn servicegericht, creatief en leveren een uniek product. Vragen en opmerkingen werden snel beantwoord en feedback over de game werd snel verwerkt. Er zat een strakke deadline op de ontwikkeling van de game en UP Events deed er alles aan om die te halen.”

Positieve reacties

Bij Dura Vermeer zijn de deelnemers zeer positief. In de enquête die Dura Vermeer achteraf houdt wordt de Onboarding Game bijna altijd genoemd als onderdeel dat de nieuwe medewerkers het meest is bijgebleven op hun eerste dag. “Het werkt goed omdat het naast leerzaam ook leuk is”, aldus Rick. “De nieuwe werknemers leren de organisatie spelenderwijs kennen. Het digitale spel is innovatief, draait om samenwerking, maar ook om competitie en is gewoon erg leuk.”

Wat is een Onboarding Game eigenlijk precies?

Veel bedrijven worstelen bij de start van nieuwe werknemers met een aantal vraagstukken:

  • Hoe krijg je nieuwe medewerkers mee in de bestaande bedrijfscultuur?
  • Hoe krijg je alle nieuwe medewerkers mee in de corporate strategie van een bedrijf? De corporate strategie kan ingewikkeld zijn – maar is het wél een must dat nieuwe medewerkers hier volledig van doordrongen zijn.
  • Hoe zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers vlot, volledig wegwijs worden gemaakt binnen het bedrijf?

Met de Onboarding Game pak je deze vraagstukken op een toegankelijke manier aan. De Onboarding Game draait om:

  • Actieve deelname
  • Interactie tussen de nieuwe medewerkers
  • Impactvolle kennisoverdracht
  • Samenwerking

De Onboarding Game is een ‘tablet game’. Het spel wordt gespeeld in teams en ieder team krijgt een tablet tot zijn beschikking. De grootte van de teams kan naar wens bepaald worden, maar meestal gaat het om teams van 2-6 spelers. Het spel wordt opgebouwd uit diverse vragen over het bedrijf. Het draait om de bedrijfscultuur, de medewerkers, de producten en andere belangrijke informatie voor nieuwe medewerkers.

Middels een GPS-route met QR-codes lopen medewerkers door het bedrijf en beantwoorden onderweg telkens nieuwe vragen om verder te komen in het spel. De structuur van de vragen kan variëren van open vragen en multiple choice, tot interactieve vragen waarbij foto & video een rol spelen.

Een Onboarding Game is niet alleen informatief. Want naast de visie, kernwaarden en cultuur van een bedrijf, kunnen ook informele aspecten en fun insights moeiteloos in de game worden geïntegreerd, wat het spel naast functioneel ook heel erg leuk maakt.